آیا فولاد های زنگ نزن، در همه شرایط زنگ نمی زنند؟

 

این که فولادهای زنگ نزن در همه شرایط زنگ نمی زنند، یک برداشت نادرست است. واقعیت این است که استنلس استیل ها یا فولادهای زنگ نزن فقط در برخی شرایط خاص زنگ نمی زنند. مثلا استنلس استیل 304 ممکن است در شرایطی مانند هوای شرجی دریایی، مجاورت با آب دریا و یا داخل آب راکد دچار خوردگی حفره ای شود. لذا خاصیت ضد زنگ این فولادها بطور مستقیم تابع ترکیب شیمیایی آنها و همچنین شرایط محیطی است. هر گرید از استنلس استیل ها برای یک نوع شرایط محیطی و آب و هوایی ساخته می شود.

 

چرا لایه کروم درعملیات حرارتی فولادهای زنگ نزن از بین می رود؟

در هنگام انجام فرایندهایی نظیر عملیات حرارتی و یا جوش‌کاری، دمای فولاد زنگ نزن به 500 تا 900 درجه سانتیگراد می‌رسد. کروم و کربن با یکدیگر واکنش داده و تولید کاربید کروم  (Chromium Carbide) می کنند که در امتداد مرز دانه‌ها رسوب می‌کند. به همین علت کروم موجود در مناطق اطراف مرز دانه (نواحی مرزی) تخلیه می‌شود. نواحی مرزی که کروم آن تخلیه شده ( فقیر نسبت به کروم ) نسبت به سایر مناطق سالم در سطح فلز که کروم آن مناطق تخلیه نشده، مقاومت پایین تری در مقابل خوردگی دارد.

 

فولادهای زنگ نزنی که در ساختار بلوری آن کاربید کروم به وجود آمده باشد را حساس شده (Sensitized)   می‌نامند. در این فولادها احتمال ایجاد خوردگی مرزدانه‌ای یا فساد جوش بیشتر است.

 

قیمت مناسب استنلس استیل
استنلس استیل 316

 

تدوین و نگارش: آلیاژهای صنعتی پایامتال

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

پیمایش به بالا