فولاد زنگ نزن (استنلس استیل) چيست؟

همه چیز در مورد فولاد های زنگ نزن

فولاد زنگ نزن (استنلس استیل) چيست؟

طیف وسیعی از آلياژهاي آهنی (پایه آهن) که عمدتا” براي مقاومت در برابر خوردگي ساخته می شوند را فولادهاي زنگ نزن یا استینلس استیل می نامند. از ويژگي هاي مهم اين گروه از آلياژها، شکل پذيري خوب، چقرمگي بالا در دماي معمولی و پايين و همچنین مقاومت مطلوب در مقابل پوسته شدن، اکسیداسیون و نیز خزش و حفظ خواص در دمای بالا است. فولادهاي زنگ نزن زیرمجموعه گروه فولادهاي آلياژي دارای درصد قابل ملاحظه ای کروم هستند. حداقل عنصر کروم متعارف در اين گروه از فولادها 11% است و براي داشتن خاصيت زنگ نزن، ميزان کروم در آنها نبايد کمتر از مقدار مذکور باشد.

عنصر کروم موجب بالا رفتن خاصیت مقاومت به خوردگی در فولاد می شود. این خاصیت به واسطه تشکيل یک لايه محافظ از جنس اکسيد کروم روي سطح فولاد زنگ نزن به وجود می آید. اين لايه خیلی نازک، فلز را در مقابل خوردگی محافظت می کند. غیر از کروم، بعضی عنصرهای ديگر نيز در ترکيب استنلس استیل ها استفاده می شود که مهم ترین آنها مولييدن و نيکل هستند. عنصر نيکل معمولا باعث افزایش انعطاف پذيري و شکل پذيري در این فولادها می شود.

فولاد زنگ نزن برای اولین بار توسط یک محقق انگلیسی به نام هاری بررلی (Harry Brearley) در سال 1912 ساخته شد. همچنین اولین تولید تجارتی فولاد زنگ نزن در سال 1913 در شفیلد انگلستان انجام شد که وی توانست در سال 1916 این اختراع را در امریکا به نام خود ثبت نماید.

 

ویژگیهای کلی فولادهای زنگ نزن که کاربرد آنها را در دنیا رواج داده است عبارتند از:

1- مقاومت خوب در برابر خوردگی

2- ظاهر زیبا و جذاب برای کاربردهای دکوراتیو

3- مقاومت نسبتا خوب در برابر حرارت

4- هزینه ناچیز نسبت به طول عمر مفید

5- قابلیت بازیافت به طور صد درصد

6- حالت خنثی از نظر قابلیتهای بیولوژیکی (دارای سلامت نسبتا بیشتر برای بدن انسان و طبیعت)

7-  تولید ساده این محصولات

 

البته باید گفت فولادهای زنگ نزن، ممکن است در بعضی شرایط هم زنگ بزنند و اکسید شوند. پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر در این زمینه این مقاله را مطالعه کنید.

 

تدوین و نگارش: آلیاژهای صنعتی پایامتال

دیدگاه‌ خود را بنویسید

پیمایش به بالا